maanantai 15. kesäkuuta 2009

Turku-Helsinki-Turku

Minun ja JT:n lauantaiaamu alkoi junamatkalla Turusta Helsinkiin. Matka meni mukavasti lehtiä lueskellessa sekä maisemia katsellen. Helsingin rautatieasemalla hyppäsimme bussiin nro 68, joka vei meidät Viikkiin, jossa yövyimme. Parvekkeelta avautui alla oleva näköala (näkyi sieltä muutakin, mutta tuo oli kiinnostavin asia).

Sää oli lauantaina puolellamme, sillä lämpötila oli juuri sopiva Korkeasaaressa vierailuun. Näimme leijonan, masentuneen lumileopardin, paviaaneja, hirvieläimiä, sammakoita, liskoja, käärmeitä, mangusteja, lintuja, vuohia ja alla olevat karhut. Huomatkaa ylemmän karhun mahtavan rento nukkumisasento.

Myös riikinkukkoja näimme sekä valkoposkihanhia, jotka sihisivät kun niiden ohi käveli. Suojelivat kai poikasiaan.

Lauantai-illan kiertelimme Helsingin keskustaa ja istuskellessamme tuomiokirkon portailla havaitsimme saderintaman lähestyvän. Emmem kuitenkaan uskoneet sateen alkavan ihan hetkeen, joten jatkoimme kävelyä ja tapasimme kilpikonnia. Yritin ratsastaa kilpikonnalla sadetta karkuun, mutta en onnistunut. Kilpikonna oli liian hidas.

Hetken päästä sade alkoi. Ratikka, jolla menimme rautatieasemalle, oli aivan täynnä. Juoksumatka ratikkapysäkiltä bussipysäkille kaatosateessa oli erittäin onnistunut: ohiajava auto pärskäytti vesilätäköstä vedet päälleni ja suojatien yli juostessani astuin syvään vesilätäkköön. Onneksi bussi tuli pian ja sitten ei enää sade haitannutkaan kun tiesimme pääsevämme pian suihkuun.

Sunnuntaina tapasimme siskoni ja kiertelimme kirpputorilla. Ostin kaksi paitaa, joista mahdollisesti kuvia myöhemmin. Toinen paita on hieman pieni, mutta aion mahduttaa sen päälleni joskus vielä, koska se on niin nätti. Kirpparin jälkeen kävimme venäläisessä ravintolassa syömässä pelmenejä ja lettuja ja lähellä olevassa kahvilassa piipahdimme kahvilla ja teellä.

Siskoni oli ostanut jokin aika sitten paidan, alunperin itselleen. Koska paita olikin hänelle liian kuvioitu, sain sen aikaisena synttärilahjana.

Pilkahdus siskoltani saamasta paidasta.

Sunnuntai-iltana lähdimme kuuden junalla takaisin Turkuun. Matka meni nopeasti olimme molemmat hyvin väsyneitä ja vain torkuimme ja kuuntelimme musiikkia. Turussa olikin sitten tosi kylmä ja tuulista verrattuna Helsingin ilmastoon.